Δύο μηχανικοί εργάζονται πάνω σε μια καινοτόμο ιδέα που υπόσχεται να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στις πτήσεις: το Project Rebirth. Με τη βοήθεια γιγάντιων airbags και τεχνητής νοημοσύνης, στοχεύουν να μετατρέψουν τις αεροπορικές καταστροφές σε πιθανές επιβιώσιμες απογειώσεις.
Η συγκεκριμένη προσέγγιση, αν και μπορεί να ακούγεται σαν προϊόν επιστημονικής φαντασίας, παρουσίασε πρόσφατα δύο μηχανικοί από το Dubai campus του Birla Institute of Technology and Science, φέρνοντας μια επανάσταση στον τομέα της αεροπορικής ασφάλειας.
Η αεροπορική τραγωδία της πτήσης Air India AI171 στις 12 Ιουνίου 2025, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 241 ανθρώπων, αποτέλεσε το έναυσμα για τους Eshel Wasim και Dharsan Srinivasan. Ωστόσο, η επιβίωση του μοναδικού επιβάτη, του Βρετανού Viswash Kumar Ramesh, έδωσε νέα πνοή στο Project Rebirth.
«Το Rebirth δεν είναι απλώς ένα τεχνολογικό σχέδιο. Είναι μια υπόσχεση ότι ακόμα και μετά από μια καταστροφή, μπορεί να υπάρξει μια νέα αρχή», υποστήριξαν οι δημιουργοί.
Αυτό το πρωτοποριακό σύστημα βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη και ανιχνευτές που καταγράφουν διάφορες παραμέτρους: ύψος, ταχύτητα, κατάσταση κινητήρων, φωτιά, ακόμα και τις αντιδράσεις των πιλότων. Σε περίπτωση που εντοπιστεί αναπόφευκτη συντριβή:
Σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα αναπτύσσονται γιγάντια airbags από τη μύτη, την κοιλιά και την ουρά του αεροσκάφους.
Αυτά τα airbags λειτουργούν ως «ζώνη ασφαλείας στον αέρα», απορροφώντας την πρόσκρουση και διασφαλίζοντας την ακεραιότητα του αεροσκάφους.
Αντίστροφη ώση και ειδικοί αεριοπροωθητήρες περιορίζουν την ταχύτητα καθόδου κατά 20%.
Ειδικά υγρά απορρόφησης πρόσκρουσης που βρίσκονται στους τοίχους και τα καθίσματα σκληραίνουν την στιγμή της πρόσκρουσης, μειώνοντας έτσι τα τραύματα.
Συστήματα διάσωσης (φωτεινό πορτοκαλί κέλυφος, GPS, φάρους υπερύθρων) βοηθούν τις ομάδες διάσωσης να εντοπίσουν το σημείο του ατυχήματος.
Οι ερευνητές ανέλυσαν πολλές αναφορές αναφορικά με τις συντριβές και στρατιωτικά συστήματα προσγείωσης, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι οι περισσότεροι θάνατοι προκαλούνται από την πρόσκρουση και όχι από εκρήξεις. Έτσι, η έρευνά τους εστιάζεται σε τρεις βασικούς τομείς:
Ελάφρυνση της πρόσκρουσης.
Μείωση της ταχύτητας καθόδου.
Απορρόφηση ενέργειας.
Το σύστημα αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε στάδιο προσομοιώσεων και προετοιμάζεται για δοκιμασίες σε αεροδυναμικές σήραγγες και δοκιμές αντοχής. Επιπλέον, είναι στους φιναλίστ του James Dyson Award 2025, με την προοπτική ενός μεγάλου βραβείου 30.000 δολαρίων, που μπορεί να το φέρει πιο κοντά στην υλοποίηση.
Εάν το πρόγραμμα τελικά υλοποιηθεί, το Project Rebirth θα μπορούσε να μεταμορφώσει τη στάση μας απέναντι στις αεροπορικές διαδρομές – από πηγή φόβου σε ευκαιρία επιβίωσης.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ