
Σε μια απροσδόκητη εξέλιξη, το Μουσείο Τέχνης Keelung στην Ταϊβάν βρέθηκε στο επίκεντρο μιας δυσάρεστης κατάστασης όταν ένας εθελοντής, σε μια προσπάθεια να καθαρίσει ένα έργο τέχνης, κατέστρεψε εντελώς την εγκατάσταση. Το συγκεκριμένο έργο, γνωστό ως Inverted Syntax 16, αποδείχτηκε ότι ήταν περισσότερο από ένα απλό αντικείμενο.
Το έργο του καλλιτέχνη Chen Sung-chi περιλάμβανε έναν καθρέφτη τοποθετημένο πάνω σε ξύλινη βάση, ο οποίος είχε καλυφθεί από σκόνη για 40 χρόνια, μαζί με μια χαρακτηριστική μουτζούρα στο κέντρο του. Αυτά τα στοιχεία είχαν βαθύ κοινωνικό και συμβολικό περιεχόμενο, αλλά ο εθελοντής δεν συνειδητοποίησε την αξία τους, νομίζοντας ότι πρόκειται για απλή βρωμιά. Με μια κίνηση που αποδείχθηκε καταστροφική, έκανε χρήση χαρτιού υγείας για να καθαρίσει το έργο, προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημιά.
Ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Cheng Ting-ching, δήλωσε ότι έχουν γίνει επείγουσες συσκέψεις αναφορικά με την κατάσταση και ότι ο διάλογος για τη μορφή αποζημίωσης προς τον καλλιτέχνη είναι σε εξέλιξη.
«Είναι θλιβερό που συμβαίνουν τέτοιου είδους παρεξηγήσεις στον κόσμο της τέχνης. Ο καλλιτέχνης είχε επενδύσει πολλά σε αυτή την εγκατάσταση», ανέφερε ο Cheng.
Τα περιστατικά παρεξήγησης γύρω από σύγχρονα έργα τέχνης δεν είναι κάτι νέο. Πέρυσι, σε άλλη περίπτωση, ένας τεχνικός σε μουσείο πέταξε στα σκουπίδια ένα έργο που αποτελούνταν από δυο θρυμματισμένα κουτάκια μπίρας, νομίζοντας ότι επρόκειτο για απορρίμματα επισκεπτών.
Η τέχνη συχνά αποκαλύπτει την πολύπλοκη σχέση που διατηρούμε με την αντίληψή μας και την πραγματικότητα, και περιστατικά όπως αυτό αναδεικνύουν την ανάγκη για προσεκτική εκτίμηση και σεβασμό απέναντι στη δημιουργία.
Στην εποχή της σύγχρονης τέχνης, θα πρέπει πάντα να παραμένουμε ανοικτοί και προσεκτικοί, προσπαθώντας να κατανοήσουμε το μήνυμα πίσω από κάθε έργο και τη σημασία που έχει για τον καλλιτέχνη.


Λευτέρης Πανταζής: Ρ泣στο Βεάκειο – Η συγκινητική στιγμή της βράβευσής του




